zondag 25 maart 2018

Recensie: E. Lockhardt - Wij Leugenaars

"Als iemand je vraagt hoe dit boek eindigt, lieg dan." Zegt de flaptekst van Wij Leugenaars van E. Lockhardt. Nou, als ik iets niet doe in een recensie, is het liegen. Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit boek helemaal geweldig en fantastisch vind. Ik zou liegen als ik het boek 5 sterren geef. Ik spreek de waarheid als ik zeg dat ik best wel teleurgesteld was na de laatste zin van dit boek. Want ja, ik had hoge verwachtingen, wederom geen leugen.

Boekgegevens

Titel: Wij Leugenaars
Vertaald van: We Were Liars
Auteur: E. Lockhardt
Publicatiedatum: 14 april 2015
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 9789026138041
Aantal pagina's: 266

De familie Sinclair is een rijke Amerikaanse familie. Ze bezitten een privé eiland, Beachwood, waar ze iedere zomer met elkaar doorbrengen. Cadance, haar neef Johnny, haar nicht Mirren en buitenstaander Gat zijn in deze zomers onafscheidelijk. Buiten deze vakanties spreekt de familie elkaar nooit. In één van de zomers gebeurt er een ongeluk wat zijn weerslag heeft op cadance, maar blijkbaar niet alleen op haar. Wat is er toch gebeurd in deze zomer en lukt het Cadance om dit te boven te komen?

Zoals eerder gezegd waren mijn verwachtingen best hoog. Ik had al veel goede verhalen over dit boek gehoord. Toen ik begon te lezen, was het ook zeker nog veelbelovend. Echter zwakte het verhaal in rap tempo af.

De hoofdstukken zijn kort, waardoor het boek vlot leest. Maar wat er nou allemaal gebeurde? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Dat Cadance gaten in haar geheugen heeft begreep ik wel, evenals wat er gebeurd is. Maar vanaf het derde deel van het verhaal vond ik het allemaal maar vaag. Was het nou echt of een leugen? En waarom heette hun groepje de Leugenaars? Aan het eind van het verhaal werd iets me wel duidelijk, maar ik kan niet zeggen wat in verband met spoilers.

Ondanks dit werd het verhaal zeker niet spannend. Sterker nog, het kabbelde heel erg voort. Deel vijf was, buiten de hoognodige inleiding, het enige deel wat echt interessant was. Toch las ik het in een dag of twee uit, maar het is een boek wat mij niet zal bijblijven. Ik vind het een uiterst vaag boek en kan er dus ook niet echt een goede, duidelijke mening over vormen.

Wij Leugenaars is een boek wat mij niet zal bijblijven. Sterker nog, ik kan het nog steeds amper navertellen of er überhaupt een goede, duidelijke mening over vormen. Het verhaal leest door de korte hoofdstukken vlot weg, maar desondanks kabbelt het maar voort. Het vijfde deel was interessant. Ik ergerde me aan de hele familie Sinclair en dat helpt ook niet echt bij het vormen van een goede mening. Kortom, 2,5 sterren dus.