dinsdag 3 oktober 2017

Recensie: Jay Asher - 13 Reasons Why

Eind maart verscheen de serie 13 Reasons Why op Netflix. Ik heb deze serie gekeken, maar wist niet dat het gebaseerd was op een boek, daar kwam ik tijdens de eerste aflevering achter. Ik kocht het Engelse ebook (hij was niet in het Nederlands beschikbaar), maar was er nog niet aan toe gekomen deze te lezen. De afgelopen week heb ik dat dan eindelijk gedaan. Wil je weten of ik het boek of de serie beter vond? Lees dan verder.

Op een dag, als Clay Jensen thuis komt van school, vind hij een mysterieus pakketje voor zijn deur. Het is een schoenendoos met daarin 13 cassettebandjes. Hij heeft geen idee wie de afzender is of wat die bandjes te betekenen hebben. Als Clay de bandjes gaat beluisteren schrikt hij zich rot. Het blijkt het levensverhaal te zijn van Hannah Baker, een klasgenoot die twee weken daarvoor zelfmoord heeft gepleegd. Op deze cassettes vertelt ze waarom ze haar leven heeft beëindigd en wie wat gedaan heeft, of juist niet gedaan heeft. Waarom staat Clay hiertussen? Wat heeft hij gedaan? Ook al wil hij het niet, hij moet het weten. In één avond luistert hij alle cassettes af. Wat gaat er door hem heen? En wat hebben de anderen op deze bandjes te maken met Hannah's dood?

Voordat ik het boek ging lezen, wist ik natuurlijk al waar het verhaal over gaat, gezien ik de serie al had gezien. Voor mij een slimme zet, want ik kwam direct al een obstakel tegen in het boek. Ik had dit al gelezen bij een andere blogger, maar dacht dat ik hier prima doorheen kon lezen. Maar niet dus. In dit boek werden constant verschillende lettertypen gebruikt. De bandjes, waarop Hannah sprak, waren schuingedrukt. Clay luistert naar de bandjes, maar heeft tussendoor ook eigen gedachten. Deze twee komen samen in de hoofdstukken. Dit betekent dat het verhaal van Hannah, schuingedrukt, en de gedachten van Clay, normaal gedrukt, constant door elkaar heen lopen. Niet heel handig als blinde lezer. Dit maakte dat ik het boek eigenlijk niet kon volgen en continu in de war raakte. Dit lag puur aan de lettertypen, niet aan de taal. Omdat ik de serie al had gezien, werd het iets makkelijker, maar ideaal was het niet. Gelukkig bood het gesproken boek van Bibliotheekservice Passend Lezen uitkomst. Hierin werden de stukken die door Hannah worden vertelt voorgelezen door een vrouw en de stukken van Clay door een man. Dit was heel verhelderend en maakte het lezen van het boek echt een stuk makkelijker. Ik bleek dus dingen niet begrepen te hebben of te hebben gedacht dat het bij de verkeerde persoon hoorde.

Het verhaal zelf was wat minder diepgaand dan de serie. In de serie kreeg je ook de andere kant van het verhaal te zien, dus niet alleen uit de beleving van Hannah op de cassettes en van Clay, maar ook van de anderen op de cassettes. Ook waren er extra gebeurtenissen aan de serie toegevoegd. Ik vond het boek van 13 Reasons Why wat eenzijdig, maar dat maakte het niet tot een slecht verhaal. Natuurlijk, het blijft diep triest, iemand die zelfmoord pleegt. Het laat je zien dat je woorden of daden, hoe klein en onbewust ook, een heel groot effect op iemand kunnen hebben. En misschien bedoelde je het niet zo, iemand anders kan het helemaal verkeerd intrepreteren. 13 Reasons Why is niet een boek dat je even voor de lol leest, want het is nou niet echt een feel good boek. Je moet er wel echt even rustig voor gaan zitten.

Desondanks leest het boek wel snel weg, ook al is het een heftig onderwerp. De schrijfstijl van Jay Asher is zeer aangenaam en vlot. Wat dat betreft zorgt dat ervoor dat het boek toch iets minder zwaar aanvoelt en dat is prettig. Wat mij betreft hadden de personages dus iets uitgediept mogen worden, nu weet je amper iets van hen, behalve wat Hannah je vertelt.

Al met al raad ik 13 Reasons Why aan. Voor de blinde en slechtziende lezers onder ons adviseer ik het gesproken boek van Passend Lezen, want dat leest voor ons het prettigst. Dit vanwege de constante wisseling tussen lettertypen wat eigenlijk bijna niet te volgen is. Zeker niet als je de VoiceOver van de iPad/iPhone gebruikt. Het onderwerp is zwaar, maar de schrijfstijl van Asher maakt dat het toch iets lichter aanvoelt. De personages hadden wel iets meer uitgediept mogen worden, dit is in de serie wel gebeurd. Daarom heb ik een lichte voorkeur voor de Netflix serie. Je moet zelf kiezen of je de serie eerst wilt zien en daarna pas het boek leest of andersom, maar de serie is op sommige punten een stuk heftiger. Ik waardeer 13 Reasons Why met vier sterren, ondanks dat het verhaal wat oppervlakkig aanvoelde.

Heb jij eerst het boek gelezen of eerst de serie op Netflix gekeken?

1 opmerking:

1. Ik denk dat boek en serie enorm van elkaar verschillen: de serie is inderdaad misschien diepgaander en komt meer binnen, ook omdat de sociale impact daarin meer centraal staat dan in het boek. Maar in het boek vind ik Hannahs perspectief dan weer heel sterk uitgewerkt. Wat goed trouwens dat je het dankzij het audioboek toch goed hebt kunnen volgen!

BeantwoordenVerwijderen