zaterdag 14 oktober 2017

Recensie: Aaltje van Zweden - Om Wie Je Bent

© Foto: Bruna

Vorige week deed ik iets wat je eigenlijk nooit moet doen met een monster TBR: ik zat gewoon doelloos op Storytel door boeken te bladeren. Tijdens dat doelloos bladeren kwam ik al vrij snel Om Wie Je Bent tegen van Aaltje van zweden. Ik had dit boek al wel eens voorbij zien komen in wat nieuwsbrieven, dus er ging een belletje rinkelen. Het leek me ook wel een easy read, precies wat ik nodig had op dat moment. Ik luisterde mijn andere boek eindelijk uit en begon meteen maar in deze.

Aaltje van Zweden, vrouw van dirigent Jaap van Zweden, vertelt in dit boek over hun autistische zoon Benjamin. Omgaan met hem is niet altijd makkelijk, maar Jaap en Aaltje grijpen iedere kans met beide handen aan om Benjamin zo goed mogelijk te helpen en ondersteunen bij zijn ontwikkeling. Tijdens dit proces ontstaat er het idee om een stichting op te richten om andere gezinnen met autistische kinderen te ondersteunen. In dit boek beschrijft Aaltje van Zweden hoe dit tot stand is gekomen en wat de stichting nu doet. De lezer krijgt ook een kijkje in de jeugd van Aaltje, welke zeker niet makkelijk is geweest. Door Benjamin leert ze echter omgaan met de gebeurtenissen uit haar jeugd en zich ervoor open te stellen. Benjamin zorgt dus voor een ommekeer bij Aaltje.

Toen ik begon met het luisteren van Om Wie Je Bent wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik vertelde in een recente blogpost dat ik vaak moeite heb met het lezen van biografieën en daar een goede, onderbouwde mening over te vormen. Zo ook nu weer. Zoals ik had verwacht luisterde het boek makkelijk weg, ik had het dan ook binnen twee dagen uit.

Wat ik echt absoluut niet wist of zelfs voor mogelijk had gehouden, was dat autisme eigenlijk al bij de geboorte zichtbaar is. Benjamin zat direct na zijn geboorte al in zijn eigen wereldje en maakte amper contact. Tevens was hij zich niet volledig bewust van zijn omgeving. Nu duidelijke signalen, toen niet. Ik vind het verbazingwekkend dat het toendertijd zo lang duurde voordat hij de daadwerkelijke diagnose autisme kreeg. Tegenwoordig wordt er helaas veel sneller een stempeltje op iemand geplakt. Het zou fijn zijn als er een balans tussen deze twee uitersten zou bestaan, maar dat is helaas niet zo. Wat ik ook heel bijzonder vond is dat Aaltje van Zweden tijdens de zwangerschap al aanvoelde dat er iets niet in orde was. Hoe voel je zoiets? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen.

Benjamin blijkt heel ontwapenend te zijn. Door hem leert Aaltje ook met haar eigen verleden om te gaan. Want laten we eerlijk zijn, zo'n jeugd, vol mishandelingen door pa, wens je niemand toe. Doordat Benjamin met verschillende problemen worstelt, komt Aaltje die van haar ook onder ogen. Er wordt gezegd dat mensen met autisme zeer ontwapenend zijn, en in het geval van Benjamin geldt dit zeker.

Om Wie Je Bent vond ik een interessant boek om te lezen, ik leerde veel over autisme en de mogelijkheden die er zijn om kinderen met autisme te stimuleren. Daarnaast is het mooi om te zien hoe ontwapenend Benjamin is. Tevens leest het boek vlot weg. Maar toch geef ik het geen vijf sterren. Ik vond het een mooie read, maar mijn waardering komt niet hoger dan drie sterren. En nee, dat is zeker niet slecht. Het is een nette middenmoot. Helaas roepen maar heel weinig biografieën het vijf sterren gevoel bij mij op.

Heb jij in je omgeving iemand met autisme en denk je dat dit boek je op een of andere manier zou kunnen helpen in de omgang met hem/haar?