zondag 9 juli 2017

Recensie: A. J. Betts - Zac & Mia

Een tijdje geleden zag ik op Goodreads het boek Zac & Mia voorbij komen. De titel riep bij mij best wat vragen op. De flaptekst sprak me echter wel aan. Hoog tijd om het boek te lezen dus!

Zac en Mia zijn allebei ziek. Ze hebben allebei kanker. Zac heeft leukemie, Mia botkanker. Zac zit al verder in zijn behandelingen en ondergaat een beenmergtransplantatie. Mia zit in het eerste stadium van haar behandelingen. In het ziekenhuis ontstaat er een vriendschap tussen Zac en Mia, welke ook buiten het ziekenhuis zeer waardevol blijkt te zijn. Zullen Zac en Mia beiden kanker overwinnen of slaat het noodlot toe?

Het is een tijdje geleden dat ik een boek als dit heb gelezen. Het verhaal zit goed in elkaar. Het bestaat uit drie delen: Zac, en, Mia. Het tweede deel wordt afwisselend vanuit Zac en Mia vertelt, dit gebeurt per hoofdstuk. Zac was eigenlijk best grappig, maar ook wel weer verstandig. Het was goed te merken dat hij al veel langer behandelingen onderging dan Mia, dat verklaart ook hoe hij er mee om gaat, met het ziek zijn. Mia echter was boos en ontkende dat ze ziek was. Ze stopte het liever weg en wilde vooral haar vrienden niet vertellen wat er aan de hand is. Dit leidde tot een beslissing waardoor ze Zac moest vertrouwen. Tijdens het lezen merkte ik een ommekeer bij Mia, maar ook bij Zac. Over deze ommekeer kan ik niets vertellen, omdat ik daarmee het hele boek weggeef. Wat mooi is om te zien, is dat de één zorgt voor de ommekeer van de ander. En dat Mia een heleboel graden bijdraait.

Het jammere vond ik wel dat ik het gevoel had dat er een paar plot holes in het boek zitten. Tenminste, dat lijkt maar zo, blijkt achteraf. Daarnaast vond ik de tijdssprongen soms wat warrig, maar dat is ook het enige. Deze kleine minpuntjes zijn A. J. Betts ruimschoots vergeven. Dit is één van de beste Young Adult Contemporary die ik in een aantal maanden heb gelezen.

Ondanks de kleine minpuntjes die ik hierboven noemde, krijgt Zac & Mia van A. J. Betss 5 sterren. Als je dit boek nog niet gelezen hebt, raad ik je aan om dit snel te doen!

1 opmerking:

1. Ik heb deze onlangs ook gelezen en vond 'm ook mooi, al waren de plotholes voor mij wat meer een dingetje en vond ik het verhaal daardoor minder realistisch.