dinsdag 27 juni 2017

Recensie: Marissa Meyer - Levana

Dit artikel kan mogelijk (kleine) spoilers bevatten.

Afgelopen mei kwam er een novella van The Lunar Chronicles uit, en wel Levana. Deze novella vertelt het levensverhaal van koningin Levana. Je komt te weten waar haar gedrag vandaan komt en stiekem merk je ook wel dat er ergens diep van binnen nog wat gevoel en emotie zit. Koningin Levana is eigenlijk heel eenzaam en wordt nooit gehoord of werkelijk gezien, nooit op waarde geschat of belangrijk gevonden. Hierdoor bedenkt ze, zonder het zelf te beseffen, hele wrede plannen om alles en iedereen die haar in de weg zit uit de weg te ruimen. Maar, zoals de Lunartics allang weten, is dat niet helemaal gelukt.

Ik vond Levana's verhaal een goede toevoeging aan de serie. Het advies is om dit deel tussen Cress en Winter in te lezen en deels ben ik het daar ook mee eens. Zeker als je al verder in de serie bent. Heb je Cress uit en moet je Winter nog kopen? Lees Levana er dan even tussen. Ik herkende heel veel dingen terug die in Cress voorbij kwamen. Ik ben zelf al begonnen in Winter en daar herkende ik ook weer dingen uit. Eigenlijk al vrij snel. Mocht je nog moeten beginnen met de serie, dan zou ik dus wel eerst even Levana lezen, zodat je alvast een achtergrond hebt. Nogmaals, het is geen must, maar wel handig.

Het is een deel van The Lunar Chronicles, dus dan krijgt het van mij sowieso al 5 sterren. Maar, dat verdient het boek ook. Alleen jammer dat het zo'n gigantisch kutwijf is.