vrijdag 9 juni 2017

Recensie: Hendrik Groen - Pogingen Iets Van Het Leven Te Maken

Dit is by far het lastigste boek om te recenseren. Pogingen Iets Van Het Leven Te Maken bevat namelijk geen plot of duidelijke verhaallijn. Toch ga ik een poging wagen.

Gedurende een jaar houdt Hendrik Groen, 83 1/4 jaar oud, een dagboek bij over zijn leven in een verzorgingshuis in Amsterdam Noord. De aantekeningen zijn van 1 januari tot en met 31 december 2013, wanneer het kabinet nieuwe, ingrijpende bezuinigingsmaatregelen aankondigt die de zorg hard treffen. Hendrik Groen neemt het oud zijn, de zorg en de bewoners op de korrel in zijn boek. Ondanks zijn hoge leeftijd en het leven in een verzorgingshuis, probeert hij te genieten van het leven. Dit doet hij samen met zijn vrienden en leden van de Oud Maar Niet Dood Club. Maar binnen de club slaat het noodlot toe.

Pogingen Iets Van Het Leven Te Maken zat in mijn Bookchoice pakket van mei. In juli zit het tweede deel van dit boek er in, dus ik moest deel één nog even lezen voor die tijd. Het is echt totaal iets anders dan Young Adult, maar dat maakt het niet minder plezierig om te lezen.

Het boek behoort tot één van mijn snelle reads van dit jaar tot nu toe, binnen twee dagen had ik het uit. Het leest als een trein. Dit komt vooral door de schrijfstijl en de korte hoofdstukjes. Hendrik Groen schrijft ondanks zijn hoge leeftijd vlot en geeft ons als jongere medemens een humoristische kijk op het leven in een verzorgingshuis. Ik ben heel benieuwd naar deel twee, want wat ik me vooral afvraag is hoe hij de draad weer heeft opgepakt na de tragische gebeurtenis aan het eind van 2013.

Kortom, een fijne, snelle read die bekroond w
ordt met drie sterren.