vrijdag 28 april 2017

Recensie: Victor Dixen - Phobos2

DEZE BLOG IS NIET GESCHIKT ALS JE PHOBOS1 NOG NIET HEBT GELEZEN. ZOU SPOILERS KUNNEN BEVATTEN.

Een aantal weken geleden las ik Phobos1 uit. De cliffhanger aan het einde was gigantisch en om deze reden ben ik meteen begonnen in deel 2. Dit deel begon waar het eerste deel eindigde, dus de spanning zat er al meteen goed in.

Aan het einde van Phobos1 deed Léonor een aantal schokkende ontdekkingen en brak Andrew Fisher in in Villa McBee. Samen met Harmony, de dochter van Serena McBee, stal hij belangrijke e-mails en hackte het Genesiskanaal. Op dat moment hadden de ontdekkingen van Léonor al voor een hele hoop commotie gezorgd en werd de uitzending van het Genesiskanaal stilgelegd. De jongeren stonden voor de keuze: landen op Mars en binnenkort sterven, of terugkeren naar de aarde en onderweg sterven. Phobos2 start direct nadat de keuze van de jongeren is gemaakt. Ze landen op Mars.

In deel 2 spelen zich meer gebeurtenissen kort na elkaar af. Dit zorgt ervoor dat je meerdere malen op het puntje van je stoel zit te lezen, want wat gaat Serena doen? Wat gebeurt er? Met wie trouwt Léonor uiteindelijk en is hij wel wie zij denkt dat hij is? Kunnen Andrew en Harmony de pioniers van Mars redden of lopen ze in de val?

Zoals in Phobos1 al het geval was, wordt het verhaal vanuit meerdere perspectieven verteld. Zo lees je vanuit het perspectief van Léonor, Serena, Andrew, een groot fan van het Genesiskanaal en vanuit het Genesiskanaal zelf. Op deze manier krijg je een goed beeld van de verhaallijn. Dit vind ik heel erg prettig, want puzzelstukjes vallen op deze manier goed op zijn plaats. Daarnaast is de latentie tussen aarde en Mars steeds groter, wat de verschillende perspectieven interessant maakt. Op aarde vinden ontwikkelingen plaats welke op Mars nog niet bekend zijn en vise versa. Ook is het brein van Serena zeer interessant, want door middel van de verschillende perspectieven kom je erachter wat ze werkelijk van plan is. Vanuit het perspectief van Léonor krijg je alleen mee hoe Serena zich voor de kijkers opstelt, wat politiek correct is. Ik vind haar echt schijnheilig en werd ook een beetje boos tijdens het lezen.

Wederom heeft Phobos2 een cliffhanger, hoewel deze al in het één na laatste hoofdstuk zat. Ik hoop dat er snel een derde deel uit komt, want ik ben echt heel benieuwd hoe het verder gaat. Ook dit boek krijgt van mij 4 sterren, maar een ruimere 4 sterren dan Phobos1. Waar Phobos1 een hele tijd wat voortkabbelde (in een ruimteschip gebeurt er nou eenmaal niet zoveel, totdat Léonor gaat graven), kon ik Phobos2 moeilijk weg leggen en zat de spanning er al bij de eerste bladzijde in.