Recensie: Simone van der Vlugt - Toen Het Donker Werd

Toen ik mijn scriptie schreef was het de periode van de feestdagen. Ik schreef mijn scriptie op kantoor bij mijn opdrachtgever. Daar vierden we ook Sinterklaas, met alles erop en eran. Lootjes, surprises, gedichten en cadeautjes. Op het lootje dat ik trok stond Toen Het Donker Werd van Simone van der Vlugt. Ik kocht dit boek en las meteen de beschrijving. Door deze beschrijving belandde dit boek op mijn TBR lijstje. Nu, vier maanden later, heb ik het dan eindelijk gelezen.
Wanneer Menno Riebeek erachter komt dat zijn puberzoon gokschulden heeft, besluit hij ze voor hem af te lossen. Hij houdt dit verborgen voor zijn vrouw, Sasha, zonder de gevolgen van dit besluit te kunnen overzien. Sasha voelt haar man en haar zoon van zich vervreemden en begint in haar eenzaamheid een verhouding met restauranteigenaar Oscar. Daar komt echter een abrupt einde aan als ze na een ongeluk haar zicht verliest. Menno vermoedt dat het een aanslag was, maar verzwijgt dit. Om het web van leugens en bedrog te ontrafelen laat Sasha niet merken dat haar zicht langzaam terugkeert. Wie kan ze vertrouwen in haar mistige wereld en wie heeft het op haar voorzien?
©Goodreads
Het begin van het boek vond ik wat traag op gang komen. Dit duurde eigenlijk nog wel een tijdje. De aanslag op Sasha werd halverwege het boek gepleegd, wat ik wel wat laat vond voor dit verhaal. Na deze gebeurtenis volgden de schokkende gebeurtenissen en ontdekkingen elkaar snel op. Het einde zag ik echt niet aan komen. Ik had niet verwacht dat deze persoon achter alle wrede gebeurtenissen zit.
Waar ik zelf als visueel beperkte wel blij mee was, was dat er geen verkeerde informatie gegeven werd over een visuele beperking. Het is duidelijk dat Simone van der Vlugt onderzoek naar dit onderwerp heeft gedaan. Hiervoor was ik wel een beetje angstig.
Al met al is dit een thriller die je in één ruk uit wilt lezen en waar de gebeurtenissen zich, later in het verhaal, in een rap tempo opvolgen. Het einde geeft me het gevoel dat het een open einde is en dat er wellicht nog een deel zal verschijnen. Vier van de vijf sterren dus, puur omdat het tempo aan het begin wat laag lag.