Recensie: Markus Suzak - De Boekendief

Originele titel: The Bookthief
Vorige week ben ik begonnen in De Boekendief van Markus Suzak. Ik had er al veel verhalen over gehoord en deze waren zeer positief. Hierdoor werd ik ook nieuwsgierig. Het boek telt 552 pagina's, wat ik dus weer lekker getimed heb aangezien mijn scriptie binnenkort ingeleverd moet worden.
Liesel Meminger is een meisje dat niet goed kan lezen of schrijven. In 1939, wanneer het boek begint, is dit niet heel vreemd in Nazi-Duitsland. Liesels moeder is arm en staat haar en haar broertje daarom af aan de pleegzorg. Liesels broertje komt echter om op de reis naar Molching, waardoor Liesel alleen bij de Hubermanns belandt. Op de reis naar de Hubermanns stal Liesel haar eerste boek. Hans Hubermann, haar pleegvader, leert haar lezen en schrijven en Liesel wordt aangetrokken door woorden en boeken. Samen met haar beste vriend Rudy gaat ze op dievenpad en steelt ze boeken. Als de oorlog eenmaal is uitgebroken krijgt de familie Hubermann een Joodse onderduiker in huis, welke zeer belangrijk is voor Liesel. Na een luchtaanval verdwijnt hij echter en Liesel hoopt hem ooit nog terug te vinden. Na een groot bombardement verliest Liesel iedereen. Zij heeft het overleefd omdat ze in de kelder zat te schrijven: haar eigen verhaal, De Boekendief. Zal ze Max, de onderduiker, ooit nog terug zien?
Het verhaal werd door een verteller verteld, een observant die het hele verhaal observeert. Wat zijn rol nou eigenlijk is, en wie hij is, is mij het hele boek onduidelijk gebleven. het is zeker geen standaar boek over de Tweede Wereldoorlog. Dit boek vertelt het leven in de oorlog vanuit het perspectief van een kind wat opgroeit in Nazi-Duitsland. Wat zeker een mooi iets is, is dat dit boek laat zien hoe belangrijk het is om te kunnen lezen en schrijven en hoe boeken je even alle ellende doen vergeten. Dit boek is zeker een echte aanrader voor iedereen.