Recensie: James Bowen - Bob de Straatkat

Originele titel: A Streetcat Named Bob
In december, toen ik lid werd van Elly's Choice, verscheen "De Wereld Volgens Bob" in mijn boekenpakket. Dit bleek het tweede deel te zijn van "Bob De Straatkat". De film kwam op dat moment ook in de bios en ik besloot het boek te kopen. Helaas viel het me enorm tegen.
De aan drugs verslaafde James Bowen woont in een begeleid wonen project in Londen. Hij is straatmuzikant en verdiend daar zijn geld mee. Op een dag zit er een kat in het flatgebouw waar hij woont en zijn leven draait 180 graden.
Eigenlijk is dit het hele verhaal, meer is het gewoonweg niet. Het verhaal las makkelijk weg, maar was absoluut niet boeiend. Het is duidelijk dat de band tussen James en Bob heel sterk is, wat echt heel mooi is. Echter had ik niet de drang om continu door te lezen en was ik het boek snel zat. Er zat geen spanning en sensatie in, waardoor het geen "lekker lezen op de bank met een kopje thee en chocola" gehalte had. Ik heb deze bevindingen over dit boek helaas vaker voorbij zien komen op Goodreads en ik kan niet anders dan het er volledig mee eens zijn. Dit boek ga ik belonen met twee of drie sterren (weet ik nog niet zeker), want het las wel prima weg tijdens mijn in totaal vier uur durende reis van huis naar werk en weer terug. De verfilming van Bob De Straatkat heeft ook niet lang in de bioscoop gedraaid, ik ben dus heel benieuwd hoe dit kan, gezien dit boek wel een enorme hype geweest schijnt te zijn. Zodra deze film op Pathé Thuis verschijnt, zal ik deze denk ik wel gaan bekijken.